Seni Reak Juarta Putra (ID) + HVAD (DK)

Der er ekstase, trance, tonstung bas og flippede polyrytmiske trommeforløb på programmet når vi sætter det indonesiske fænomen Seni Reak Juarta Putra i møde med den lokale producer HVAD.

Seni Reak Juarta Putra

Det er intenst og sultent, fejrende og fabelagtigt når du får muligheden for at tage del i fænomenet Seni Reak Juarta Putra. Den indonesiske gruppe udfører en eksplosiv, totalteatralsk seance med rødder i den sundanesiske kultur fra den vestlige del af øen Java i Indonesien. Ritualet har eksisteret i mere end 100 år, og det er oprindeligt forankret i lokale, familiære ceremonier, men har nu udviklet sig til et musikalsk fænomen med flere hundrede udøvende grupper. 

Ordet reak er efter sigende en kombination af ordene eak-eakan og ngareuah-reuah, og betyder musik, der får de omkringværende folks opmærksomhed – og der er garanti for at Seni Reak Juarta Putra vil kræve din opmærksomhed. 

Grænsen mellem dimensionerne smelter når trancen påkaldes gennem en vild og kropslig dans med intenst rytmisk akkompagnement og vilde fysiske udfoldelser, der forankrer de deltagende i et større verdensrum. Røg, dans og dundrende trommer sikrer en intens totaloplevelse – i dette tilfælde i et unikt samarbejde med danske musikere.

HVAD (DK)

HVAD (Hari Shankar Kishore, f. 1985). Dansk elektronisk kunstner. Siden midten af 00'erne har han under forskellige aliasser skabt og fremført elektronisk musik og udviklet en signaturlyd, der ikke ligner noget andet i Danmark. Hans musik er nyskabende, vild og pågående – en abstrakt og krigerisk energi, der får jorden til at skælve. Og under det hele: en uhyggelig, smuk paranoia. Med afsæt i moderne situationisme skaber HVAD et originalt og komplekst musikalsk og visuelt univers, som nedbryder kulturelle grænser og udfordrer fordomme.

HVAD bruger bl.a. egne skårede lakplader, tempelklokker, taxidøre, hundeglammen, kirkekor, slang fra gaden samt sin egen stemme til at udtrykke en nutidig kulturel bevidsthed, som er “beyond” multikulturel, og som udvisker grænsen mellem det levede liv og kunsten. HVAD har spillet over 500 koncerter i det meste af verden fra SXSW i Texas til Midi Electronic Music Festival i Suzhou, Kina.

Efter næsten syv års hårdt arbejde er Haris lyd nået ud til meningsdannere og visionære verden over: The Aphex Twin spillede hans tracks under sit Glastonbury DJ set, og Hari har spillet på venues fra det legendariske Berghain i Berlin til Unsound-festivalen i Krakow.

Information skriver:

“Den menneskelige krop blotter sig i Hvads arbejde med traditionelle indiske instrumenter, der kun sjældent træder frem i lyset. Det meste af tiden huserer violin, sitar, swarmandal, esraj og tanpura i baggrundene som dronende og klagende gespenster.

Men slagtøj som tabla, dholak og gong blander sig noget tydeligere med de indtastede beats og klange. Som er lyden af ældre elektronisk udstyr fra fabrikanterne Roland, Korg, Suiko og minsandten også førnævnte Eventide – dog af H3000-varianten.

Lyden af Hvads fingerarbejde på det elektroniske udstyrs knapper og på slagtøjets trommeskind mixes. Der bygges bro mellem nuets akustik og computerlagringens evighed, mellem indisk tradition og vestlig electronica.”

Kontakt

Union

Nørre Allé 7

2200 København N

Kontaktperson

Final Descent

emilia@finaldescent.org

Del med