Change language

  • Dansk
  • English

Festival for nye medier

20 nov

Dato

fre. 20. nov. kl. 10.00 til kl. 18.00
350 kr.
Vi samler igen i år en række unge medier, forskere og garvede startuppere til en endagsfestival for nye medier.

Vi samler igen i år – i samarbejde med Google, Dansk Journalistforbund og UNION – en række unge medier, forskere og garvede startuppere til en endagsfestival for nye medier. Det bliver den 20. november i UNIONs lokaler. I år vil vi sætte fokus på 'Repræsentation i medier'; et tema, der vil gennemsyre selve festivalen og de pop-up events og virtuelle arrangementer, som vi vil holde i ugen op til festivalen for at skabe flere små festivalrum i en tid med COVID-19 på vej tilbage i vores samfund.

Efter mordet på George Floyd skete der noget. Demonstrationerne spredte sig hurtigt, samtalerne og diskussionerne kom op til over overfladen, hvor de blev. De spredte sig til det meste af verden, hvor samtalerne og diskussionerne om racisme fortsatte og fandt nye former, de steder, hvor de fandt sted. Det skete også i Danmark, hvor en bred gruppe mente, at der ikke var noget at tale om, mens andre insisterede på, at den her samtale selvfølgelig også skulle finde sted i Danmark.

Vi vil gerne holde fast i denne samtale. Derfor vil vi fokusere på repræsentation i medier til dette års festival. Vi vil gerne stille vores platform til rådighed: til at lytte, tale og ærligt diskutere, hvordan spørgsmålet om repræsentation i medier kan forstås i et dansk og et internationalt medielandskab. Samtidig vil vi gerne tale om journalistisk indhold: Hvordan bliver vi bedre til at repræsentere vores kilder som journalister? Hvordan sørger vi for at få et mere nuanceret blik på verden som journalister, så nyhedsbilledet i højere grad repræsenterer den verden, vi lever i?

Vi er overbeviste om, at fremtidens medielandskab vil være befolket af flere og flere nye uafhængige og eksperimenterende medier, der fungerer som alternativer til det etablerede mediebillede. De vil være organiseret anderledes end vi måske er vant til og finde nye økonomiske, bæredygtige modeller. Derfor vil vi gerne gøre op med den snævre forståelse af, hvad et medie er, kan og skal være. Det er derfor vores Festival for nye medier eksisterer; for at præsentere, diskutere og nytænke, hvad et medie overhovedet kan være. Vi tror stædigt på, at fremtidens innovative indhold skal komme fra de nye, uafhængige medier – og et sådant medielandskab skal være både diverst, inkluderende og følsomt over for tidens uligheder.

Festivalen er lavet i et samarbejde mellem Prauda, Google, Dansk Journalistforbund og UNION.

Billetpriser

  • 2 gratis festivalbilletter til mediemedlemmer af Prauda
  • Studerende: 350,-
  • Medlemspriser (private medlemmer, mediemedlemmer og medlemmer af Dansk Journalistforbund): 350,-
  • Festival for ikke-medlemmer: 650,-

Kontakt kasperjacek@baggrund.com for at købe billetter til dette års festival.

Kontakt

Festivalansvarlig: kasperjacek@baggrund.com