Change language

  • Dansk
  • English

Fra Madrids flamencoscener til Union

  • ""
Unions seneste medlem, Phyllis Akinyi, vil gøre Union til det nye arnested for flamenco med fokus på fusioner, politik og folklore

Phyllis Akinyi er kvinden bag FLAMENCÓPOLIS, der sætter København på kortet som en seriøs spiller når det kommer til Flamenco på højt internationalt niveau.

Flamencópolis er en serie af koncertperformances med flamenco i fokus, der løber over foråret i Union. I hele formen og konceptet ligger et brud med fortidens karikerede kønsroller i flamencoverdenen og genkaldelse af de afrikanske rødder der eksisterer i flamencoen. Længe har flamencoens forbindelse til det afrikanske kontinent kun være forbundet med Nordafrika og maurerne, men i senere tid er det kommet frem at afrikansk musik og dans fra syd for Sahara har haft stor indflydelse på det vi idag kender som flamenco; noget som ikke hidtil har været repræsenteret bredt på scenen. 

FLAMENCÓPOLIS

De inviterede kunstnere mødes på scenen til en semi-improviseret performance i intime rammer, og der er plads til både det moderne, det traditionelle og det eksperimenterende.
I programmet er der planer om en elektro-flamenco koncert, en afro-flamenco koncert og en aften dedikeret til Las Mujeres, hvor alle på scenen er kvindelige flamencoartister. Alle koncerter har rod i den traditionelle flamenco men viser samtidig hvor bredt denne kunstform kan spænde.

Første koncerter i rækken sker på skudårsdag, den 29. februar, hvor tre kvinder - alle pionerer indenfor deres felt og med enestående historier - mødes. Det er Noelia ‘La Negri’ Heredia som er den eneste kvindelige professionelle flamencoperkussionist og -sanger blandt det spanske romani-folk, Bettina Flater som er en norsk professionel flamencoguitarist der har gjort karriere i Spanien og har turneret verden rundt med de største flamencokunstnere, og Phyllis Akinyi, vores nye medlem som er en dansk-kenyansk flamencodanser.

SE MERE HER

Kunstneren, foreningen og visionerne

Phyllis Akinyi er både drivkraft, udøvende kunstner og skaber af foreningen, der skal få Flamencópolis til at leve og vokse. Hun har tilbragt mere end syv år i Spanien hvor hun har uddannet sig som flamencodanser, og har de sidste fem år skabt sig et navn som solodanser på Madrids eksperimenterende flamencoscener. Med en baggrund i moderne dans og hiphop, en bachelor i antropologi og en stor interesse i moderne folklore har Phyllis udviklet egne koreografiske flamencostilarter med fokus på musiske fusioner og politik i flamenco. Akinyi har skabt flere værker med dette fokus og med en minimalistisk tilgang til både kostumer, bevægelser og strukturer i samarbejde med spanske og internationale kunstnere.  

Udover at være dansk er Phyllis Akinyi også kenyansk, og hun er en af meget få professionelle flamencodansere med afrikanske rødder på verdensplan. 

Ved siden af arbejdet med Flamecópolis, er Phyllis ved at skabe et styrkende kollektiv for kunstnere, der rammer inden for termen Third Culture Kids. Den historie må I spørge hende ind til når I møder hende på trapperne, på det åbne kontor eller i spiseriet.

Phyllis Akinyi sidder i vores co-workspace på 2.sal.